Hoe maak je een virtual reality film?
Hoe jouw bedrijf kan profiteren van virtual reality
Wil je meer bezoekers in je showroom? Meer bezoekers op je website? Een stijging in omzet en klanttevredenheid? Dit zijn allemaal resultaten die je kunt bereiken door [virtual reality](https://www.philenflo.nl/oplossingen/virtual-reality/) in de marketingmix van je bedrijf te implementeren, bijvoorbeeld via een VR-video. Uiteraard wil je dit ook voor je bedrijf, maar hoe pak je dat aan? En vooral: waar begin je? Je vindt de antwoorden in deze blogpost.
Wat is Virtual Reality?
Virtual Reality (VR) is een computergestuurde, driedimensionale werkelijkheid. Deze ‘virtuele omgeving’ reageert interactief op de gebruiker, of dit nu via een VR-bril, smartphone-scherm, toetsenbord of computermuis gebeurt. De gebruiker heeft volledige controle over wat hij of zij ziet.
De geschiedenis van virtual reality
Virtual Reality werd voor het eerst geïntroduceerd door internetpionier Jaron Lanier. Zijn bedrijf experimenteerde al in de vroege jaren ’80 met virtual reality-technieken en verkocht VR-systemen. Oorspronkelijk werden deze systemen alleen gebruikt door het leger, NASA en de medische wereld, maar vanaf 1991 werden ze ook ingezet voor entertainment. De VR-technologie blijft evolueren en zal naar verwachting de komende jaren alleen maar verder uitbreiden.
Wat heb je nodig voor virtual reality?
Om volledig op te gaan in een virtuele realiteit, heb je natuurlijk het juiste materiaal nodig. Dit omvat een VR-bril, VR-controllers (vergelijkbaar met die van een Xbox) en mogelijk een computer die de VR-bril ondersteunt.
Hoe maak je een virtual reality-film?
Bij het maken van een virtual reality video worden bij voorkeur zes camera’s met fisheye-lenzen gebruikt. Deze resulteren in zes afzonderlijke video’s die worden samengevoegd tot één geheel. Het klinkt eenvoudig, maar alle zichtlijnen moeten synchroon naast elkaar lopen. Dit vereist precisiewerk, maar het resultaat is een indrukwekkende film.
Virtual reality film door Phil & Flo
Virtual reality blijft zich ontwikkelen en de mogelijkheden zijn nog lang niet uitgeput. Ben je geïnteresseerd geraakt in de mogelijkheden en wil je weten hoe je dit voor jouw organisatie kan inzetten? Neem vrijblijvend contact op met een van onze specialisten.
Geschreven door: Andrew Monks
3D & VR Expert