De virtuele tour van nu, maar ook voor later

Leestijd: 4 minuten.

In de periode dat we geen fysieke evenementen en bijeenkomsten konden bijwonen, hebben veel bedrijven een video laten maken. En een virtuele tour was helemaal dé oplossing. Maar ook nu dit wel weer kan, blijft het een prachtige manier om online op te vallen. Je geeft met zo’n digitale rondleiding de kijker de mogelijkheid om op te gaan in de omgeving en echt de sfeer te proeven. Het resulteert in meer bezoekers, leads, omzet en waardering. Wil je weten hoe? In dit blog lees je over de verschillende mogelijkheden.

Wat is een virtuele tour?

Een virtuele tour is letterlijk vertaald een digitale rondleiding met behulp van video’s. Soms is een gewone video niet voldoende om de sfeer van een locatie of omgeving weer te geven. Of is het gewoonweg niet mogelijk om een rondleiding te geven op een bepaalde locatie, bijvoorbeeld in een fabriek. Maar heb je wel eens aan een virtuele tour gedacht? De kijker kan zelf rondkijken, navigeren en informatie opvragen. De tour kan zo lang en zo vaak bekeken worden als gewenst. Gewoon vanaf een digitaal scherm, vanuit de huiskamer of zelfs onderweg.

Hoe maak je een virtuele tour?

Je kunt een virtuele tour zelf maken, maar dat is niet altijd aan te raden. Voor een hoge kwaliteit tour, heb je goede kwaliteit video’s nodig. Dit laat je het best door een professional doen. Voorafgaand aan een virtuele tour laten maken, vindt vaak een creatief proces plaats. In dat proces wordt goed gekeken naar wat het doel is van een virtuele-tour, welk soort tour daar het best bij past en wat ervoor nodig is om de virtual tour te maken. Als alle ideeën staan, is het tijd om te filmen.

De mogelijkheden met een virtuele tour?

Er zijn verschillende mogelijkheden voor de virtuele tours. Zo is er de 360 graden virtuele tour, een vr tour waarbij de camera in 360 graden om zich heen filmt. Met een VR-bril kan de kijker de 360 graden video bekijken alsof hij echt in de ruimte of omgeving staat.

Of een VR-video. Je zet een VR-bril op en zit ineens in een achtbaan. Je hebt echt het gevoel alsof je die looping maakt. Dat doet een virtuele tour met je. Terwijl je eigenlijk gewoon op de bank zit.

Daarnaast is er de interactieve rondleiding, waarbij de video klikbare knoppen krijgt. Met behulp van de knoppen kan de kijker door de video heen klikken en zelf kiezen welke onderdelen hij wil zien. Bijvoorbeeld in een virtuele rondleiding toerisme, waarin alle highlights van een stad terugkomen. Of in een virtuele rondleiding door een hotel, waarin je alvast alle faciliteiten kunt bekijken. De mogelijkheden zijn eindeloos. Ook een virtuele tour voor jouw bedrijf is een mooie toevoeging aan jouw marketingmix.

Virtual reality

Er komen steeds meer spectaculaire mogelijkheden om bezoekers aan te grijpen. Tegenwoordig kunnen we dus al vr tours in 3D maken, maar het zal niet lang meer duren voor we zelfs 4D bewegende beelden kunnen maken. Met de ontwikkelingen van ‘light field’ opnames kunnen 4D-scènes opgenomen worden. In deze scènes kan een kijker, wederom met behulp van een VR-bril, rondlopen in een vooraf opgenomen beeld. Een vr tour maken wordt dus steeds indrukwekkender. Het is voor jou als organisatie interessant je in virtual reality te verdiepen. Niet alleen voor nu, maar ook voor later.

Redenen om een virtuele tour te laten maken

Een virtuele tour is een perfect middel voor organisaties uit verschillende branches. Je kunt bijvoorbeeld een virtuele tour voor een museum laten maken. Laat in deze virtuele rondleiding in een museum bezoekers van over de hele wereld door de gangen van het museum lopen. Onderweg komen ze kunstobjecten tegen en proeven ze de sfeer bij elke expositie.

Naast een vr museum tour zijn online tours natuurlijk ook geschikt voor andere branches. Zo laat je een virtuele rondleiding in een fabriek maken, of een virtuele tour in een brouwerij, om belangrijke processen in beeld te brengen. Een virtuele tour voor bedrijven kan ook nieuwe medewerkers digitaal welkom heten of klantrelaties een rondleiding geven.

Nu en later bruikbaar

Virtuele technieken heeft het hoogst verwachte groeipotentieel voor de komende jaren. IDC Research voorspelt dat de investering in VR alleen al oploopt tot 15,5 miljard euro in de komende vier jaar. Er zullen meer bruikbare toepassingen komen, waar steeds meer bedrijven gebruik van zullen maken. We verbreden onze wereld en creëren de perfecte online beleving waarin de gebruiker zelf ‘in control’ is over deze vorm van informatievoorziening. Een effectief middel om je als bedrijf in te verdiepen.

Meer weten over virtual reality?

Wil je meer weten over VR en de toepassing ervan? Neem vrijblijvend contact met ons op.