Alles moet anders

2020 stond in het teken van corona. Ik en mijn collega’s hebben van dichtbij gezien hoe ondernemers, managers en hele organisaties worstelden met dezelfde uitdagingen op het gebied van communicatie. ‘’Hoe kom ik in contact met mijn doelgroep als fysieke ontmoetingen bijna niet mogelijk zijn.’’ Zo nam ook het CSB, een middelbare school in Amsterdam, contact met ons op.

Samen tot de kern komen

In november 2020 werd ik gebeld door Volkert van het CSB Amsterdam, met de volgende uitdaging: ‘’We zijn op zoek naar een film die het gat van de wegvallende open dag kan vullen’’. Tijdens een digitale kennismaking kwamen Volkert en zijn collega’s met hun wens om een 360 graden film van hun school te laten maken. Een creatieve oplossing!

Stapsgewijs werken

Met dit idee in ons achterhoofd zijn we samen om tafel gegaan. Vanuit onze ervaring weten we dat het slim is om eerst samen naar de kern van het probleem te zoeken en deze samen te analyseren. Door stapsgewijs te werken, garanderen we dat onze films hun doel dienen.

Wat een fantastische rondleiding hebben jullie gemaakt, complimenten aan de leerlingen en team!
- Ouder van leerling groep 8, @ CSB Amsterdam
Super enthousiast geworden! Chapeau voor de makers en medewerkers! Ziet er prachtig uit allemaal.
- Ouder van leerling groep 8, @ CSB Amsterdam
Mijn zoon vond het geweldig! En wij ook trouwens, super leuk gedaan, leuke kids, fijne docenten, kortom een hele prettige en sympathieke indruk! Zoon riep bij het zien van de sterrenkoepel al dat ie naar jullie school wil dus dat was alvast een goede binnenkomer ;-)
- Ouder van leerling groep 8, @ CSB Amsterdam

Een open dag, maar dan anders

De open dag van het CSB Amsterdam kon helaas niet plaatsvinden in verband met de Covid-19 gerelateerde wetgeving. De open dagen spelen een essentiële rol voor de werving van nieuwe leerlingen voor de school. Het doel van een open dag is dan ook om een leerling te binden aan je school. Met dit inzicht werd het doel van de film duidelijk. Tijd om een videovorm te kiezen.

Videovorm

Zoals genoemd was het initiële idee, een 360 graden film. Deze films kenmerken zich door de grote vrijheid die een kijker heeft. Je kan hele organisaties ‘doorlopen’ en bekijken en zelf je focus of invulling kiezen als kijker. Toch hebben wij het CSB sterk afgeraden voor deze oplossing te kiezen. Elk voordeel heeft zijn nadeel. Voor een 360 graden film is het voordeel de ultieme vrijheid voor de kijker. Het nadeel is de grip die je als regisseur verliest. Je kan een kijker minder goed sturen.

Interactieve tour

Ons advies was daarom een interactieve tour door de school. In een dergelijke tour kan de kijker zelf keuzes maken, maar houd je als filmmaker meer ruimte over om te sturen dankzij het tweedimensionale beeld. Zo kunnen we leerlingen en ouders sturen, en de belangrijkste onderdelen van de tour prominent naar voren halen.

Draaidag

4 hoofdrolspelers, meer dan 40 leerlingen als figurant, een tiental docenten, en een drietallige filmcrew. Het moment suprême was een zeer productieve en gezellige draaidag vol ervaringen, verhalen en passie die de school op een anders zo rustige zaterdag, tot leven bracht.

Effectieve videomarketing

De inzet van de interactieve digitale tour, ging gepaard met een pakkende teaser voor de social mediakanalen en een nauw aansluitende poster met QR-code. Niet alleen een film dus, maar een compleet contentpakket om de impact te maken die nodig is. Alle onderdelen zijn nauw op elkaar afgestemd, wat uniformiteit uitstraalt en daarmee merkbinding vergroot.

Resultaten boeken met videocontent

De film spreekt voor zich zelf. Maar het resultaat houdt niet op bij een mooie film. Twee weken na oplevering neem ik contact op met Volkert, met de vraag: “Hoe gaat het?” Volkert vertelt dat de film niet alleen goed ontvangen is door docenten en leerlingen, ook de aanmeldingen blijven niet achter en overtreffen de resultaten van voorgaande jaren. Geweldig! Lees hier meer over onze 360 graden virtuele school rondleidingen.

Meetbaar, aanpasbaar en duurzaam

Onze interactieve tours zijn grotendeels live aanpasbaar. Dit betekent dat we alle teksten en knoppen in een interactieve tour kunnen aanpassen, zonder de film offline te halen. Zo kan je in een later stadium altijd belangrijke wijzigingen doorvoeren en een film actueel houden, zonder dure investeringen. Ook kan je statistieken inzien, en zo effectieve elementen verder uitvergroten of minder presterende onderdelen aanpassen of wijzigen. Op deze manier garanderen wij dat onze interactieve films langdurig inzetbaar zijn, en een investering voor de toekomst.

Phil & Flo heeft in een korte tijd een mooie digitale tour weten neer te zetten voor de CSB. Hierin hebben wij de samenwerking en de uitwisseling van ideeën als zeer prettig en praktisch ervaren.
- Volkert Renooy, Teamleider @ CSB Amsterdam
We hebben net met veel plezier naar de webinar gekeken en ook de virtuele tour gedaan. Vooral dat laatste heeft mijn zoon echt enthousiast gemaakt om meer van het CBS te willen zien. Hij komt graag naar één van de lesjesmiddagen.
- Ouder van leerling groep 8, @ CSB Amsterdam
Er is een enorm verschil tussen de online informatie van de scholen, maar jullie hadden met vlag en wimpel het beste filmpje gemaakt. Vooral dat doorklikken werkte heel goed, maar ook de inhoud was goed en iedereen sprak spontaan/ natuurlijk en duidelijk (geluid was ook goed). Wat een werk zal daarin hebben gezeten. In zo'n rare tijd scholen zoeken is voor ouders en kinderen wel veel makkelijker met zo'n fijn filmpje.
- Ouder van leerling groep 8, @ CSB Amsterdam
 

Sebastiaan - Creative producer

Als creative producer vertaal ik jouw ideeën naar een doelkrachtige animatie of film, en help ik je om je organisatiedoelen te bereiken! Bel me vrijblijvend voor meer uitleg over de mogelijkheden 085 - 273 8331