Interactieve School Tour - Open dag 2.0
Samen tot de kern komen
In november 2020 werd ik gebeld door Volkert van het CSB Amsterdam, met de volgende uitdaging: ‘’We zijn op zoek naar een film die het gat van de wegvallende open dag kan vullen’’. Tijdens een digitale kennismaking kwamen Volkert en zijn collega’s met hun wens om een 360 graden film van hun school te laten maken. Een creatieve oplossing! Een virtuele tour door de school.
Stapsgewijs werken
Met dit idee in ons achterhoofd zijn we samen om tafel gegaan. Vanuit onze ervaring weten we dat het slim is om eerst samen naar de kern van het probleem te zoeken en deze samen te analyseren. Door stapsgewijs te werken, garanderen we dat onze films hun doel dienen.
Een open dag, maar dan anders
De open dag van het CSB Amsterdam kon helaas niet plaatsvinden in verband met de Covid-19 gerelateerde wetgeving. De open dagen spelen een essentiële rol voor de werving van nieuwe leerlingen voor de school. Het doel van een open dag is dan ook om een leerling te binden aan je school. Met dit inzicht werd het doel van de film duidelijk. Tijd om een videovorm te kiezen.
Videovorm
Zoals genoemd was het initiële idee, een 360 graden film. Deze films kenmerken zich door de grote vrijheid die een kijker heeft. Je kan hele organisaties ‘doorlopen’ en bekijken en zelf je focus of invulling kiezen als kijker. Toch hebben wij het CSB sterk afgeraden voor deze oplossing te kiezen. Elk voordeel heeft zijn nadeel. Voor een 360 graden film is het voordeel de ultieme vrijheid voor de kijker. Het nadeel is de grip die je als regisseur verliest. Je kan een kijker minder goed sturen.
Interactieve tour
Ons advies was daarom een interactieve tour door de school. In een dergelijke tour kan de kijker zelf keuzes maken, maar houd je als filmmaker meer ruimte over om te sturen dankzij het tweedimensionale beeld. Zo kunnen we leerlingen en ouders sturen, en de belangrijkste onderdelen van de tour prominent naar voren halen.
Effectieve videomarketing
De inzet van de interactieve digitale tour, ging gepaard met een pakkende teaser voor de social mediakanalen en een nauw aansluitende poster met QR-code. Niet alleen een film dus, maar een compleet contentpakket om de impact te maken die nodig is. Alle onderdelen zijn nauw op elkaar afgestemd, wat uniformiteit uitstraalt en daarmee merkbinding vergroot.

Resultaten boeken met videocontent
De film spreekt voor zich zelf. Maar het resultaat houdt niet op bij een mooie film. Twee weken na oplevering neem ik contact op met Volkert, met de vraag: “Hoe gaat het?” Volkert vertelt dat de film niet alleen goed ontvangen is door docenten en leerlingen, ook de aanmeldingen blijven niet achter en overtreffen de resultaten van voorgaande jaren. Geweldig! Lees hier meer over onze 360 graden virtuele school rondleidingen.
Meetbaar, aanpasbaar en duurzaam
Onze interactieve tours zijn grotendeels live aanpasbaar. Dit betekent dat we alle teksten en knoppen in een interactieve tour kunnen aanpassen, zonder de film offline te halen. Zo kan je in een later stadium altijd belangrijke wijzigingen doorvoeren en een film actueel houden, zonder dure investeringen. Ook kan je statistieken inzien, en zo effectieve elementen verder uitvergroten of minder presterende onderdelen aanpassen of wijzigen. Op deze manier garanderen wij dat onze interactieve films langdurig inzetbaar zijn, en een investering voor de toekomst.