starstarstarstarstar 4,8/5 – 70 Google Reviews – Experts sinds 2009

De wereld van storytelling

walibi-3d-animatie-phil-en-flo-4

Ze zijn onontkoombaar. Iedereen heeft ze en iedereen is er dol op: boeiende verhalen. Verhalen zijn een krachtig medium om mensen met elkaar te verbinden en emoties op te roepen. Ze zijn daarmee uitstekende instrumenten om informatie over te brengen, je bedrijf of product in de schijnwerpers te zetten, merkbeleving te versterken, of om betrokkenheid te creëren bij je doelgroep.

In dit artikel duiken we dieper in het fenomeen van storytelling, onderzoeken we waarom het zo effectief is en bekijken we enkele inspirerende voorbeelden.

De kracht van storytelling

Storytelling is geen recente uitvinding. Al duizenden jaren delen mensen verhalen, of het nu geschreven teksten zijn of mondeling doorgegeven geheimen die van generatie op generatie worden doorgegeven.

In essentie gaat storytelling over het delen van een verhaal. Maar er is meer aan de hand. In de wereld van marketing, en in het bijzonder videomarketing, draait het om het vertellen van verhalen met een doel. Je wilt klanten een persoonlijke of emotionele connectie laten voelen met jouw bedrijf of merk en ze hierbij zo inspireren dat ze jouw product willen aanschaffen.

Het meest cruciale element is een goed gestructureerd verhaal. Door dit visueel te presenteren en gebruik te maken van filmische technieken die spelen met tempo, ritme, suspense, geluidseffecten, muziek en stemgeluid, kun je emoties oproepen en een sfeer creëren die leidt tot beleving en verbinding.

Waarom werkt storytelling zo goed?

Veel mensen zijn visueel ingesteld en onthouden informatie het best als deze visueel wordt gepresenteerd. Maar wat nog belangrijker is, onze hersenen zijn geprogrammeerd voor verhalen. Een goed verteld verhaal activeert verschillende delen van de hersenen. Het beloningssysteem in onze hersenen zorgt ervoor dat als we het begin van een verhaal horen of een video bekijken, we verlangen naar het einde ervan. We willen meer zien als de video eindigt.

Het deel van onze hersenen dat emoties reguleert, speelt ook een cruciale rol. Terwijl je naar een storytelling-video kijkt, kun je gemakkelijk emotioneel betrokken raken. Dit komt door het emotionele centrum in onze hersenen, waar emoties worden verwerkt en waar stoffen vrijkomen die ons na het kijken verschillende gevoelens geven: geluk, angst, inspiratie, verdriet, opluchting. Kortom, we kunnen ons inleven in het verhaal.

Tenslotte is er nog het deel van de hersenen dat informatie verwerkt. De emoties en de structuur van een verhaal beïnvloeden hoe onze hersenen informatie verwerken en opslaan. Al deze elementen samen maken van storytelling een effectieve methode om mensen te verleiden, mee te nemen en tot actie aan te zetten.

Inspirerende voorbeelden van storytelling in video’s

Laten we enkele voorbeelden bekijken van video’s waarin storytelling een belangrijk element is.

National Geographic

National Geographic, sinds 1888 een verteller van verhalen over wetenschap en natuur, heeft storytelling volledig omarmd. Ze delen inspirerende verhalen via diverse kanalen, waaronder blogs, sociale media, longreads en video’s.

RedBull

RedBull neemt videomarketing zeer serieus en heeft een YouTube-kanaal met miljoenen abonnees. Ze maken regelmatig indrukwekkende video’s die duidelijk geïnspireerd zijn door speelfilms, met bijzonder gebruik van muziek en geluidseffecten.

AJAX

Het marketingteam van AJAX in Nederland is de afgelopen jaren succesvol geweest in storytelling via verschillende soorten content. Ze hebben alles, van visuals, polls, analyses en interviews, tot inspirerende video’s vanuit de kleedkamer en viral video’s.

Interpolis

Interpolis heeft een paar jaar geleden een ontroerende video uitgebracht over de impact van bellen en appen in het verkeer. De authenticiteit en oprechtheid van het verhaal maakt het krachtig en herkenbaar, waardoor het de kijker makkelijk betrekt.

Google, Reunion

In deze hartverwarmende commercial van Google vindt een oude man na 60 jaar dankzij zijn kleindochter – en Google Search – een jeugdvriend terug. Het is een mooi voorbeeld van een feelgood-verhaal.

Squarespace, Make It

Squarespace tovert een technische activiteit om in een episch moment. Acteur Keanu Reeves legt uit hoe je met Squarespace gemakkelijk een website opzet, allemaal terwijl hij bij een kampvuur zit.

Wil je meer leren over storytelling?

Neem contact met ons op om te ontdekken hoe storytelling het verhaal van jouw bedrijf kan versterken.

Video afspelen
Video afspelen